Chcete se dozvědět více?
Využijte přehledu zdrojů.
Chcete vidět pod pokličku výzkumů, které se zabývají syndromem vyhoření, pracovní schopností a životním stylem učitelů? Zajímají vás souvislosti a rádi si děláte vlastní názor? Pak jste zde správně!
Naleznete zde odkazy na odborné texty i populárně naučné texty, které vám mohou rozšířit povědomí o možných příčinách a způsobech pomoci při řešení syndromu vyhoření a pracovní schopnosti nejen českých učitelů.
Vybírejte z těchto kategorií:
Pešek, R., & Praško, J. (2016). Syndrom vyhoření: jak se prací a pomáháním druhým nezničit : pohledem kognitivně behaviorální terapie. V Praze: Pasparta.
PELCÁK, Stanislav. Stres a syndrom vyhoření. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-576-9.
Hagemann, W. (2012). Syndrom vyhoření u učitelů: příčiny, pomoc, terapie. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně.
Minirth, F. B. (2011). Jak překonat vyhoření: naučte se rozpoznávat, chápat a zvládat stres. Praha: Návrat domů.
Škoda, J., & Doulík, P. (2016). Výzkum příčin a projevů syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta.
Petrovská, K., & Froněk, J. (2012). Šťastný koordinátor: jak spojit náročnou práci učitele s osobní vyrovnaností. V Praze: Gemini.
Moravcová, I. (2019). Zářit a nevyhořet: syndrom vyhoření a 11 silných příběhů úspěšných lidí. Praha: Euromedia Group.
Švamberk Šauerová, M. (2018). Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada.
Riedl Černíková, B., Trojanová, I., & Tureckiová, M. (2019). Sebeřízení vedoucího pracovníka ve školství (2., aktualizované vydání). Praha: Wolters Kluwer.
Honzák, R., Cibulka, A., & Pilátová, A. (2019). Vyhořet může každý: příběhy a úvahy o syndromu postihujícím lidi (nejen) současných generací. V Praze: Vyšehrad.
Trojanová, I., Šnýdrová, I., & Tureckiová, M. (2013). Sebeřízení vedoucího pracovníka ve školství. Praha: Wolters Kluwer Česká republika.
- Andragogika
Odborné periodikum. Vydává Academia Economia s.r.o. ve spolupráci s Asociací institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s. Vychází jako čtvrtletník. - e-Pedagogium
Odborný časopis pro interdisciplinární výzkum v pedagogice, s ohledem na pedagogiku, speciální pedagogiku, pedagogickou psychologii a didaktiky oborů. Vydává Univerzity Palackého v Olomouci. Vychází čtyřikrát ročně. - Moderní vyučování
Časopis určený zejména učitelům a ředitelům základních a středních škol. Vydává AISIS. Vychází jako dvouměsíčník v měsících školního roku. - Paidagogos
Odborné fórum zaměřené na široké spektrum pedagogických disciplín a na vývojovou, pedagogickou a sociální psychologii v širším kontextu společenských věd. Vydává Paidagogos - společnost pro filosofii, teorii a praxi výchovy a vzdělávání, o.s. Vychází dvakrát ročně.
- Pedagogická orientace
Vědecký recenzovaný časopis zaměřený na obecnější problémy pedagogické teorie a praxe, školního vzdělávání, pedagogického výzkumu, vzdělávací politiky a vzdělávání učitelů. Vydává Masarykova Univerzita. Vychází šestkrát ročně.
-
Pedagogika
Vědecký recenzovaný časopis zaměřený na filosofii výchovy a různé pedagogické disciplíny. Vydává Univerzita Karlova. Vychází čtvrtletně. - Perpetuum
Magazín o vzdělávání. Vydává SCIO. Vychází dvakrát ročně.
-
Řízení školy
Časopis je určen nejen ředitelům, ale také vedoucím pracovníkům škol a školských zařízení, zřizovatelům, výchovným poradcům, metodikům prevence i pedagogům, kteří hledají odborné informace a sledují aktuální dění v oblasti školství. Vydává Wolters Kluwer. Vychází měsíčně. - Řízení ve školství
Časopis nabízí články o školské legislativě, o vzdělávacích systémech v zahraničí, nových metodách výuky a aktivitách neziskových organizací podporujících vzdělávání. Vydává Učitelská unie. Vychází jednou za dva měsíce.
- Studia paedagogica
Vědecký recenzovaný časopis o vzdělávání, výchově a učení ve všech sférách života společnosti. Vydává Masarykova Univerzita. Vychází čtvrtletně.
-
Učitelské listy
Publikuje články o novinkách a změnách ve vzdělávání. - Učitelské noviny
Noviny přináší přehled o dění ve školství, rozhovory, analýzy, reportáže, komentáře, názory expertů, poradny, informace ze zahraničí i bezprostřední zkušenosti škol. Vydává GNOSIS. Vychází každé úterý (kromě prázdnin).
-
Vzdělávání
Časopis přináší informace o současném dění v českém školství. Vydává NÚV. Vychází čtvrtletně.
- Frostová, J. (2008). Příspěvek k vývoji hlasu učitelů v kontextu pedagogické profese. School and Health, 23(3), 67–79. (*.pdf)
- Jansa P., Kovář K. (2010). Vybrané determinanty životního stylu učitelů základních škol. Tělesná kultura, 33(1), 57–68. (*.pdf)
- Lazarová B., Jůva V. (2010). Učitelé a faktor času: o proměnách pracovního sebepojetí. Studia paedagogica, 15(2), 43–60. (*.pdf)
- Paprštejnová et al. (2011). Zdravotní styl českých učitelů různých stupňů škol. Pedagogika, 21(2), 164-174. (*.pdf)
- Ptáček R, Vňuková M, Raboch J, Smetáčková I, Harsa P, Švandová L. (2018). Syndrom vyhoření a životní styl učitelů českých základních škol. Čes a slov Psychiat, 114(5), 199–204. (*.pdf)
- Smetáčková I., Francová V. (2020). Souvislosti mezi vnímanou kvalitou vztahů v pedagogických sborech a syndromem vyhoření u vyučujících základních škol. Studia paedagogica, 25(1), 9–32. (*.pdf)
- Zde naleznete odkazy na dostupné články o age managementu