Podstatné je, že:
- rovnováhu mezi osobními zdroji a požadavky práce hledáme v průběhu celého pracovního života
- neustále se musíme přizpůsobovat měnícím se podmínkám na obou stranách
- je nutné znát hodnotu a úroveň pracovní schopnosti, abychom ji mohli udržovat, podporovat a rozvíjet
Je dobré si uvědomit, že lidé mají různou úroveň pracovní schopnosti, která ovlivňuje jejich pracovní výkon. V současnosti existují nástroje k měření úrovně pracovní schopnosti. Jedním z nich je index WAI (Work Ability Index). O tom, jak se WAI měří se můžete dočíst ZDE.
Model domu pracovní schopnosti
Pracovní schopnost je chápána v širším pojetí, nikoliv pouze s přihlédnutím ke zdravotní způsobilosti vykonávat určitou profesi, ale jako multidimenzionální koncept.
Působení všech těchto faktorů znázorňuje tzv. Dům pracovní schopnosti.
Jednotlivá „patra“ = faktory vlivu na pracovní schopnost
- patro: ZDRAVÍ A FUNKČNÍ KAPACITA
- patro: KOMPETENCE
- patro: HODNOTY, POSTOJE, MOTIVACE
- patro: PRÁCE, PRACOVIŠTĚ A PRACOVNÍ PODMÍNKY
Klíčovým nástrojem pro řízení pracovní schopnosti je age management
S pracovní schopností úzce souvisí i pracovní spokojenost
Pracovní spokojenost učitele s prací nechápejme jako idealizaci či romantizaci jeho práce. Spokojenost učitele s prací je zásadní pro efektivní učení se žáků a pro samotné učitele, kteří své povolání chtějí vykonávat delší dobu. Norská pedagožka Anna Carin Bredmar se rozhodla prozkoumat pracovní spokojenost učitelů za použití fenomenologické metody. To znamená, že se pokoušela ověřit předem nastudované teorie a předpoklady, které měla o tom, jaké uspokojení může učitelům jejich práce přinést. Nezajímala se ani tak o to, zda se učitelé cítí být v práci spokojeni, jako spíš o specifické zkušenosti učitelů s pocitem uspokojení a radosti z jejich práce. V 19 rozhovorech učitelé ze čtyř škol vyprávěli o svých konkrétních zkušenostech.
Bredmarovou překvapila různorodost a komplexnost věcí a oblastí, které učitelé označili jako ty, ve kterých cítili radost a uspokojení ze své práce. Tyto oblasti rozdělila do sedmi tematických oblastí, které dále rozdělila do dvou hlavních kategorií.
První kategorií je typ pracovní spokojenosti, který podporuje učitele v práci. Podle Bredmarové je nejzásadnější „spokojenost s prací jako nálada“. Je to forma uspokojení z práce, o které většina lidí jen málokdy přemýšlí a kterou považují za samozřejmost: ujištění, že všechno funguje a že člověk dělá dobrou práci. To představuje „základ“ učitelské profese a je základem pro praxi učitele. V materiálech rozhovoru se spokojenost s prací také ukázala jako důležitý zdroj síly. Je to, když vás potěšení z práce vede intenzivními pracovními dny a vytváří odhodlání a nutí vás zvládnout protivenství. Třetí forma pracovního požitku, která podporuje učitele v práci, je zkušenost s emoční přítomností, účast na zkušenostech a zkušenostech žáků a uspokojování jejich potřeb.
Druhou kategorií je typ pracovní spokojenosti, který rozšiřuje zkušenosti učitelů. Pracovní spokojenost rozšiřující zkušenosti učitelů, je podle Bredmarové radostí ze soužití a soudržnosti, „hraní si společně“ se žáky a kolegy. Pracovní spokojenost může být navíc zážitkem rytmu a puls, vyvážením mezi intenzivní prací a odpočinkem či spontánností a strukturou. Pracovní spokojenost lze také využít k nastolení nadšení, očekávání a motivace studentů i učitelů. Radost a spokojenost jsou samy o sobě nakažlivé, a tak může učiteli pomoci vykonat lepší práci. Nakonec autorka zmiňuje pracovní spokojenost jako post-heat. To je radost, která vychází ze zkušeností, které učitel zažil během školního dne, ale která učitele potěší po dlouhou dobu.