Co se v našem výzkumu neprokázalo?
Počet let strávených v učitelské profesi nesnižuje pracovní schopnost
Přepokládali jsme, že se vzrůstajícím počtem let v učitelské profesi bude pracovní schopnost učitelů klesat. Domnívali jsme se, že příčinou bude ztráta životní energie a přibývající zdravotní problémy. Naše poznatky však naznačují, že čas strávený v profesi není pro změny v pracovní schopnosti tak významný jako v případě věku. Naše zjištění naznačují, že se vzrůstajícím počtem let v profesi získávají učitelé pracovní zkušenosti, které jim umožňují se s pracovními požadavky lépe vypořádat, než je tomu u začínajících učitelů. Naskýtá se i druhé vysvětlení, že v učitelské profesi (bez ohledu na délku pracovních zkušeností) zůstávají jen učitelé, kteří jsou schopni plnit pracovní požadavky, a ti, kteří jim nejsou schopni dostát, ze školství odcházejí.
Učitelé pracující na zkrácený úvazek nemají nižší pracovní schopnost
Další oblastí, na kterou jsme zaměřili pozornost, byl pracovní úvazek učitelů. Předchozí výzkumy totiž ukázaly, že zaměstnanci pracující na částečný úvazek, měly nižší pracovní schopnost. To bylo objasněno tím, že tito učitelé musí v krátkém pracovním čase zvládat velké množství práce, a navíc nezískávají sociální podporu od nadřízených a kolegů ve stejné míře a kvalitě jako učitelé, kteří jsou ve škole na celý pracovní úvazek. Náš výzkum však naznačuje, že učitelé pracující na částečný úvazek nejsou vyloučeni z aktivit a sociálních vztahů, které pracovní schopnost podporují. Naopak se ukazuje, že částečný úvazek může být určitou výhodou, neboť člověku poskytuje čas pro odpočinek a work-life balance.