Zdravý životní styl jako záruka dlouhé pracovní schopnosti

Pohybová aktivita a vyvážený jídelníček jsou jedním z aspektů zdravého životního stylu a hlavně dlouhé pracovní schopnosti každého z nás. Jednak hraje velmi důležitou roli v primární a sekundární prevenci mnoha onemocnění a poruch, např. kardiovaskulárních onemocnění, obezity, diabetu II. typu, osteoporózy a bolestí v kříži, ale také hraje důležitou roli v udržování pracovní schopnosti. V článku shrnujeme to, jak podpořit zdravý životní styl a zejména pak také to, jak je zdravý životní styl důležitý pro pracovní schopnost.

Karolína Kučerová

Co je to zdravý životní styl?

Chceme-li si definovat, co znamená zdravý životní styl, je na místě podívat se na pojem velmi blízký, a tím je zdraví. Podle definice Světové organizace pro zdraví (dále jen WHO) je zdraví stav úplné tělesné, duševní a sociální pohody, a nejen pouhá nepřítomnost nemoci či slabosti (WHO, 1999). Pokud tedy chceme „žít zdravě“, musíme přemýšlet nad volbou vyhovující výživy, rozvojem tělesné zdatnosti organismu, rovnováhou, rytmem práce a relaxace, dodržováním zásad duševní hygieny a pěstováním kvalitních mezilidských vztahů.

Jaký má zdravý životní styl vliv na pracovní schopnost?

Bez ohledu na náš věk hraje zdravý životní styl a především fyzická aktivita důležitou roli pro naše zdraví, pohodu a pracovní schopnost. Někteří lidé si totiž myslí, že pouze sportovci a sportovkyně potřebují začlenit fyzickou aktivitu do svého života (WHO, 1999). Každý však potřebuje udržovat své tělo v dobrém stavu, aby byl zdravý. Důležité je proto rozvíjet tři složky fyzické zdatnosti: VÝDRŽ, SÍLA a FLEXIBILITA. Nejen, že je fyzická aktivita nezbytná pro stimulaci přirozeného systému údržby a regenerace těla, ale naše kosti, klouby a svaly – zejména srdce – skutečně zůstanou mladší, pokud je budeme zaměstnávat. Z toho nám tedy logicky vyplývá, že pokud jsme fyzicky aktivní, snižujeme svá zdravotní rizika mnoha způsoby, a tím také prodlužujeme naši pracovní schopnost.

Předchozí studie totiž prokázaly, že se stárnutím fyzická kapacita klesá, ale požadavky na práci se obvykle neměnily s věkem a odpracovanými roky (Grabara et al., 2018; Oellingrath et al., 2019; Roubík et al., 2018). A právě pravidelný pohyb může zabránit nebo oddálit pokles fyzické kapacity související se stárnutím a mohla by být pro pracovníky účinná při plnění pracovních požadavků.

Náš zdravotní stav se tak odráží na kvalitě života a pracovní schopnosti, celkovém fungování, a dokonce i úmrtnosti.

Autoři infografiky: K. Kučerová, J. Vlček

Jak rozvíjet složky fyzické zdatnosti?

Výdrž

Vytrvalost a výdrž nepřichází sama od sebe. Musíme ji jít naproti a naučit naše tělo, aby si zvyklo a podávalo konzistentní a delší výkony. Výdrž tak prodloužíme například procházkami v přírodě nebo během na kratší vzdálenosti a následným postupným prodlužováním. Nezapomínejme však na regeneraci.

Síla

Síla je důležitým faktorem v lidském životě. Můžeme si ji doplnit mnoha způsoby. Nejčastějším je začlenění silových cviků. Sílu však získáváme i z jídla, které tvoří vyvážená strava obsahující nutričně bohaté potraviny (sacharidy, vláknina, bílkoviny, tuky) a také dostatečným pitným režimem.

Flexibilita

Nejen výdrž a síla jsou důležité pro zdraví. Je potřeba, aby byly zpevněné svaly dostatečně, a hlavně správně protahovány kvůli odplavování kyseliny mléčné, která vzniká v nadbytečné míře po cvičení ve svalech, čímž způsobuje únavu a bolest. Flexibilitu můžeme zlepšit například jógou, pilates nebo jakýmkoliv strečinkem.

Dům zdravého životního stylu inspirovaný tzv. Domem pracovní schopnosti

Jednotlivá patra tvoří makroživiny, které jsou součástí nutričně bohatých potravin, které potřebuje naše tělo pro to, aby získalo energii. Mezi makroživiny patří: sacharidy, vláknina, bílkoviny, tuky. V našich obydlích nechceme, aby nám od střechy zatékalo, ale v tomto případě zde vodu od střechy potřebujeme, protože právě voda nám tyto získané živiny roznáší po těle tam, kde je potřebujeme.

Na levé straně domu je lešení, které tvoří tři patra: pohyb, spánek, klid. Ty jsou neodmyslitelnou součástí domu zdravého životního stylu. V prostoru pak máme socializaci a kulturu, kterou rovněž musíme do našich životů zahrnout, neboť je její neodmyslitelnou součástí.

O tzv. Domu pracovní schopnosti píšeme více ZDE.

Autoři infografiky: K. Kučerová, J. Vlček

„Není tak důležité, jak jíte mezi Vánocemi a Silvestrem, ale jak jíte mezi Silvestrem a Vánocemi. Skutečně důležité je to, jak se stravujete celý rok!“

(Roubík, 2018)

Seznam použitých zdrojů:

Grabara, M., Nawrocka, A., & Powerska-Didkowska, A. (2018). The relationship between physical activity and work ability – A cross-sectional study of teachers. International Journal of Occupational Medicine and Environmental Health. https://doi.org/10.13075/ijomeh.1896.01043

Oellingrath, I. M., De Bortoli, M. M., Svendsen, M. V., & Fell, A. K. M. (2019). Lifestyle and work ability in a general working population in Norway: a cross-sectional study. BMJ Open, 9(4). https://doi.org/10.1136/bmjopen-2018-026215

Roubík, L. (2018, Prosinec 21). Lukáš Roubík o tom, jak přežít české Vánoce. [Online video]. https://video.aktualne.cz/dvtv/roubik-pres-vanoce-muzete-pribrat-az-5-kilo-zkuste-jist-vic/r~88962416046c11e9b474ac1f6b220ee8/

Roubík, L., Šindelář, M., Vašík, R., Sádek, M., Bureš, T., Pleváková, S., Lamka, A., Špingl, M., Orságl, J., Tkadlčík, J., & Trojovský, F. (2018). Moderní výživa ve fitness a silových sportech (1st ed.). Erasport.

What is healthy lifestyle? (1999). In World Health Organisation, Healthy living (pp. 1-24). WHO Regional Office for Europe.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info